کد مطلب:97302 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:146

تداوم رهبری مکتبی روح انقلاب اسلامی است











از نظر اسلام «امامت» هم روح و باطن تمام نیكیها و زیبائیها و هم جان تمام زشتیها و پستیها و انحطاطهای جامعه است.

«امامت» و رهبری در رابطه با تكامل انسان روح برنامه و مكتبی است كه استعدادهای تكامل را در آدمی شكوفا می سازد و «امامت» و رهبری در رابطه با انحطاط، روح مكتبی است كه انسان را به انحطاط و آلودگی می كشد.

در اصول كافی از شخصی به نام محمد بن منصور نقل شده كه او می گوید از امام كاظم (ع) پرسیدم كه تفسیر این آیه چیست؟:

«قل انما حرم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن»:[1].

امام در پاسخم فرمود:

«كه قرآن ظاهری دارد و باطنی»

و سخنانش را چنین ادامه داد:

«تمام آنچه را كه خداوند در قرآن تحریم نموده، پلیدی آن محرمات سطحی و ظاهری است و باطن و روح آن پلیدی ها، رهبران ستمگرند و تمام آنچه را كه خداوند در این كتاب حلال نموده «و آن را خوب و مایه سعادت و تكامل انسان دانسته» حلیت و نیكی آن سطحی است و روح و باطن آن، امامان و رهبران حق اند».

امام در تفسیر باطن آیه ی مذكور، ریشه ی تمام بیماریهای امت را

[صفحه 59]

بیان كرده و راه علاج آن را نشان داده كه روح و ریشه ی تمام بیماریهای اجتماعی و فساد و جنایاتی كه در یك امت پدید می آید رهبری امام جائر است و تا این ام الفساد در امتی وجود دارد مبارزات و تلاشهائی كه برای اصلاح جامعه انجام می شود اگر در جهت بیرون آوردن این ریشه ی فساد نباشد بی ارزش و نتیجه ی آن بسیار سطحی است.

سپس امام هشدار می دهد كه ریشه كن كردن رهبری فاسد، اولین قدم، برای ساختن امت اسلامی و بنیاد جامعه ی توحیدی است و در قدم دوم، باید رهبری مكتبی كه روح و باطن یك امت ایده آل انسانی است تداوم یابد كه در غیر این صورت، انقلاب، محتوای مكتبی خود را از دست می دهد و ارتجاع بر سرنوشت انقلاب حاكم می گردد و لذا متون اسلامی تداوم رهبری مكتبی را سخت مورد توجه قرار داده اند و رهبری مكتبی امام عدل در اسلام به عنوان باطن و روح تمام اصول و فروع اسلامی مطرح شده است به گونه ای كه اگر اصل امامت و رهبری از اسلام سلب شود، تمام مسائل و عقائد اسلامی حتی توحید كه اساسی ترین اصول عقیدتی و ایدئولوژیكی اسلام است پوچ و بی مغز و بی ثمر می شود و با شرك از نظر نتیجه و محتوا تفاوتی ندارد.[2].


صفحه 59.








    1. بگو كه همانا پروردگار من ناشایستگی ها را (اعم از آشكار یا پنهان) ممنوع نموده است. (اعراف آیه 33).
    2. مشروح این است بحث را در كتاب «فلسفه ی امامت» نوشته ی اینجانب مطالعه فرمائید».